Δεληγιάννειο Παρθεναγωγείο

Της Βάσιας Μανωλεδάκη, πρώην συντάκτριάς μας

Την δεκαετία του 1930 ο Μίμης Μεταξάς διευθύνει το Δεληγιάννειο Παρθεναγωγείο, ένα πρότυπο για τα ελληνικά δεδομένα οικοτροφείο στο οποίο φοιτούν κόρες από τις καλύτερες και πιο πλούσιες οικογένειες της χώρας. Το φθινόπωρο του 1939, λίγο καιρό μετά τον τρίτο εορτασμό της 4ης Αυγούστου (εγκαθίδρυση δικτατορίας), ο θείος της συζύγου του Μίμη, και ιδιοκτήτης του σχολείου, προσλαμβάνει ως καθηγήτρια τη Ζωή Μαδρά, κόρη της μακαρίτισσας αδερφής του, που έμενε στη Θεσσαλονίκη. Η άφιξη της νεαρής κοπέλας έρχεται να ταράξει όχι μόνο τα νερά της μικρής επαρχιακής πόλης, στην οποία διαδραματίζεται η σειρά, αλλά και τη ζωή του Μεταξά, ο οποίος, μετά από έναν αποτυχημένο γάμο στον οποίο δυστυχεί, αρχίζει να νιώθει ένα ανυπέρβλητο πάθος για εκείνη, το οποίο όμως χαλιναγωγεί ώστε να μη διαταραχθεί η ησυχία την οποία προσπαθεί να διατηρεί και στο παρθεναγωγείο αλλά και στο σπίτι του. Με φόντο αυτό τον έρωτα σκιαγραφούνται διάφορες κατηγορίες ανθρώπων που υπήρχαν εκείνη την εποχή, όπως οι νέοι της ΕΟΝ, οι φανατικοί του καθεστώτος, με διασυνδέσεις στην ασφάλεια, η Εβραϊκή κοινότητα με τις διάφορες απόψεις είτε υπέρ είτε εναντίον τους, τα γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η αντίσταση κατά των Γερμανών. Παρά το αρκετά συνηθισμένο φαινόμενό του να χρησιμοποιεί το σενάριο του έρωτα ανάμεσα σε δυο άκρως αντίθετες προσωπικότητες, ο Χάρης Ρώμας δημιούργησε μια αξιόλογη σειρά εποχής που αντικατοπτρίζει πλήρως τα κοινωνικά τεκταινόμενα της εποχής του Ιωάννη Μεταξά, του ελληνοϊταλικού πολέμου και της εκπαίδευσης της εποχής, τεκταινόμενα που εύκολα και προβληματικά μπορεί να παρατηρήσει κανείς ότι δεν απέχουν και πολύ από την σημερινή εποχή.

 

+ posts