Του Ανδρέα-Γεώργιου Σκίννερ, φοιτητή του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Την Παρασκευή, 27 Αυγούστου 2021, οι Έλληνες ξύπνησαν με την είδηση ότι ο πρωθυπουργός τους, Κυριάκος Μητσοτάκης, πήγε πάλι διακοπές, αυτήν τη φορά στις ΗΠΑ. Η αιτιολόγηση είναι ότι πήγε να «εγκαταστήσει»(;;;) την κόρη του, Δάφνη, στο πανεπιστήμιό της. Κάποιοι κακοπροαίρετοι άνθρωποι αμέσως έκαναν σχόλια για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, ότι τάχα η Δάφνη πήγε σε ιδιωτικό του εξωτερικού καθώς δεν έπιασε την ΕΒΕ. Γελασμένοι γαρ, σιγά μην έδινε παιδί του Μητσοτακέικου Πανελλαδικές!
Αντιθέτως, 90 χιλιάδες μαθητών (όσοι και πέρυσι) έδωσαν πράγματι Πανελλαδικές και αργότερα (εντός της ίδιας ημέρας με την ανακοίνωση της εγκατάστασης) ανακοινώθηκαν οι βάσεις εισαγωγής των Τμημάτων των ΑΕΙ της χώρας. Πόσοι έμειναν εκτός; 35 χιλιάδες, ήτοι υπερδιπλάσιοι από πέρυσι. Αναλυτικά:
Έτος | Υποψήφιοι ΓΕΛ | Επιτυχόντες ΓΕΛ | Μη επιτυχόντες ΓΕΛ | Ποσοστό επιτυχίας ΓΕΛ | Υποψήφιοι ΕΠΑΛ | Επιτυχόντες ΕΠΑΛ | Μη επιτυχόντες ΕΠΑΛ | Ποσοστό επιτυχίας ΕΠΑΛ |
2020 | 75608 | 66434 | 9174 | 87,87% | 12951 | 6024 | 6927 | 46,51% |
2021 | 75435 | 50421 | 25014 | 66,84% | 16655 | 6071 | 10584 | 36,45% |
Διαφορά | -173 | -16013 | +15840 | -21,03% | +3704 | +47 | +3657 | -10,06% |
Συνδυαστικά για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ:
Έτος | Υποψήφιοι | Επιτυχόντες | Μη επιτυχόντες | Ποσοστό επιτυχίας |
2020 | 88559 | 72458 | 16101 | 81,82% |
2021 | 92090 | 56492 | 35598 | 61,43% |
Διαφορά | +3531 | -15966 | +19497 | -20,39% |
20 χιλιάδες περισσοτέρων μη επιτυχόντων. 20 χιλιάδες θυμάτων της ΕΒΕ. Το γεγονός ότι φταίει η ΕΒΕ αποδεικνύεται από το ίδιο το Υπουργείο, το οποίο στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων διαχωρίζει τους Υποψηφίους με υποβολή μηχανογραφικού από τους Συνολικούς Υποψηφίους, διαχωρισμός που οφείλεται στην ΕΒΕ. Οι συνολικοί υποψήφιοι ήταν 92.090, αλλά μηχανογραφικό είχαν το δικαίωμα να υποβάλλουν μόλις 63.581, καθώς οι υπόλοιποι δεν έπιασαν την ΕΒΕ. Με άλλα λόγια, 28.239 μαθητές έμειναν εκτός λόγω της ΕΒΕ. Ακόμα κι αν κάποιος προσπαθήσει να δικαιολογήσει αυτό το γεγονός ότι η πραγματική διαφορά είναι 19.497 περισσότεροι μαθητές που έμειναν εκτός, κι ότι οι 7 από τις 28 χιλιάδες θα έμεναν εκτός ούτως ή άλλως, το «μικρό» κακό παραμένει κακό. Η ζημιά παραμένει. Όπως παραμένει και η πραγματικότητα ότι η ΕΒΕ άφησε εκτός μηχανογραφικού και, συνεπώς, εκτός σχολής, σχεδόν 30.000 παιδιών.
Παρεμπιπτόντως, η «καινοτομία» του παράλληλου μηχανογραφικού, η δεύτερη ευκαιρία που παρείχε η Κεραμέως στα παιδιά που στέρησε άδικα την πρώτη, αποδείχθηκε αποτυχία. Μόλις το 37,71% των παραλλήλων μηχανογραφικών οδήγησε σε ΔΙΕΚ (8594 επιτυχόντες σε 22970 μηχανογραφικά). 8 από τις 28 χιλιάδες ήταν οι «τυχεροί» που μπόρεσαν να συμβιβαστούν με τα λιγότερα επαγγελματικά δικαιώματα που χαρίζει το ΙΕΚ. Οι υπόλοιποι παραμένουν στα κατάμαυρα νερά της αβεβαιότητας: ξανά πανελλαδικές κι ένας χρόνος χαμένος, ιδιωτικό πανεπιστήμιο και δεκάδες χιλιάδες ευρώ χαμένα ή μια ζωή ως «ανειδίκευτοι» και όνειρα χαμένα;
Κοιτώντας τώρα τα Τμήματα Εισαγωγής, με βάση τα στοιχεία για τα ημερήσια ΓΕΛ, βλέπουμε πολλά να μένουν αποψιλωμένα. Ιδίως τα Τμήματα της Περιφέρειας μένουν κατά το ήμισυ λειψά, ενώ πολλά Τμήματα «πρωτοκλασάτων» ΑΕΙ έχουν απώλειες. Υπάρχουν, δε -με μία αίσθηση ειρωνείας- δεκάδες Τμημάτων με λιγότερους από 10 επιτυχόντες:
Παν. Κρήτης – Ηράκλειο | Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών | 9 επιτυχόντες | 113 θέσεις εισακτέων |
Παν. Αιγαίου – Λήμνος | Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής | 9 | 164 |
Παν. Θεσσαλίας – Λάρισα | Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής | 8 | 108 |
ΔΠΘ – Ορεστιάδα | Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων | 7 | 220 |
Παν. Θεσσαλίας – Λάρισα | Περιβάλλοντος | 6 | 113 |
Παν. Δυτ. Μακεδονίας – Καστοριά | Μαθηματικών | 6 | 144 |
Παν. Αιγαίου – Σάμος | Μαθηματικών | 6 | 305 |
Παν. Αιγαίου – Μυτιλήνη | Περιβάλλοντος | 5 | 151 |
ΔΙΠΑΕ – Άμφισσα | Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης | 5 | 206 |
Παν. Πατρών – Αγρίνιο | Μηχανικών Περιβάλλοντος | 4 | 157 |
Παν. Θεσσαλίας – Λάρισα | Συστημάτων Ενέργειας | 3 | 132 |
Παν. Δυτ. Μακεδονίας – Κοζάνη | Μηχανικών Ορυκτών Πόρων | 3 | 185 |
Παν. Πατρών – Μεσολόγγι | Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής | 3 | 223 |
Παν. Πατρών – Μεσολόγγι | Ζωικής Παραγωγής, Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών | 2 | 178 |
Παν. Δυτ. Μακεδονίας – Κοζάνη | Περιφερειακής και Διασυνοριακής Ανάπτυξης | 2 | 310 |
ΔΙΠΑΕ – Διδυμότειχο | Νοσηλευτικής | 1 | 102 |
ΔΙΠΑΕ – Σέρρες | Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής | 1 | 119 |
ΔΙΠΑΕ – Καρπενήσι | Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Δασικού Περιβάλλοντος | 1 | 171 |
ΔΠΘ – Ξάνθη | Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | 0 | 108 |
ΔΙΠΑΕ – Δράμα | Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος | 0 | 159 |
Στον κατάλογο δε συγκαταλέγονται άλλες δεκάδες με λιγότερους από 20 επιτυχόντες ή γενικά υπερβολικά μικρό αριθμό επιτυχόντων, όπως τα τμήματα (ξενόγλωσσης ή μη) Φιλολογίας στο ΑΠΘ. Αυτή η έλλειψη δε θα προκαλέσει μόνο λειτουργικά προβλήματα στα Τμήματα, αλλά θα τα στείλει απευθείας στην αξιολόγηση της ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης), με το κλείσιμό τους από εκεί και πέρα να φαίνεται μονόδρομος. Μακάβρια ενόχληση προκαλεί και το γεγονός ότι τα Τμήματα που θεραπεύουν τη Δασολογία αποτελούν μεγάλο μέρος των «άδειων», πλέον, Τμημάτων. (Άραγε, ποια ιδρύματα, ποιες πόλεις και ποια αντικείμενα έχουν δεχθεί τη μεγαλύτερη ζημιά από την ΕΒΕ;) Συνολικά, λαμβάνοντας όλες τις κατηγορίες υπόψιν, υπάρχουν 63.239 επιτυχόντες αντί 77.415 θέσεων εισακτέων. Τέτοια απόκλιση δεν έχει υπάρξει, με 14.176 θέσεις να μένουν κενές.
Όμως, τίποτα από όλα αυτά δε θα επηρεάσει τη Νίκη Κεραμέως, όσο οι τεράστιες απώλειες των Τμημάτων Θεολογίας και των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Σχολών. Οι Ιερατικές Σπουδές στην Αθήνα βιώνουν μόλις 2 επιτυχόντες από 39 θέσεις εισακτέων! Κι αυτό, γιατί τέτοια Τμήματα παραδοσιακά τραβούν χαμηλόβαθμους υποψηφίους.
Και τελικά είχαμε δίκιο. Οι φοιτητές, οι μαθητές, οι καθηγητές, οι δάσκαλοι, η αντιπολίτευση, η κοινωνία, όλοι εκτός από την κυβέρνηση είχαν δίκιο. Δεκάδες χιλιάδες λιγότεροι φοιτητές, δεκάδες χιλιάδες παιδιών στο έλεος της αβεβαιότητας, αποψιλωμένα Τμήματα (ιδίως στην Περιφέρεια) και Πανεπιστήμια με τη σταδιακή απειλή για κλείσιμο. Μακάρι να μην είχαμε δίκιο, βέβαια, αλλά το ζήτημα είναι ότι από το πρακτικό, τώρα μεταφερόμαστε στο ηθικό πεδίο αντιπαράθεσης: κατά πόσο όλα τα παιδιά χωρίς μέλλον αξίζουν ένα μέλλον, κατά πόσο το δημόσιο δωρεάν πανεπιστήμιο αξίζει να υπάρχει, κατά πόσο η ΕΒΕ είναι ανήθικο, αντιλαϊκό μέτρο το οποίο πρέπει να καταργηθεί και οι αδικίες που προκάλεσε να αναστραφούν. Για εμάς, η απάντηση είναι ξεκάθαρη: όλα τα παιδιά αξίζουν ένα (καλό) μέλλον, το δημόσιο δωρεάν πανεπιστήμιο αξίζει να υπάρχει και, συνεπώς, η ΕΒΕ πρέπει να καταργηθεί. Για την κυβέρνηση, η ΕΒΕ δεν πρέπει να καταργηθεί, άρα δεν αξίζουν όλα τα παιδιά ένα μέλλον, και δεν αξίζει το δημόσιο, δωρεάν πανεπιστήμιο να υπάρχει. Γιατί, άραγε; Γιατί κάποιοι θέλουν την παιδεία εμπόρευμα και όχι δικαίωμα. Το ψιθύριζε ο ΣΥΡΙΖΑ (ως ιδιωτικοποίηση, βέβαια, και όχι εμπορευματοποίηση, γιατί το κρατικό εμπόρευμα δεν ενοχλεί εξίσου), το ψιθυρίζουν πλέον και το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25 (με τον ίδιο αστερίσκο).
Για εμάς η παιδεία είναι δικαίωμα. Και θα παλέψουμε για την προστασία του και την ανάκτησή του για όλους. Ο αγώνας για την κατάργηση της ΕΒΕ είναι αυτονόητος, εντός και εκτός Πανεπιστημίων και Σχολείων και απαιτεί πλήρη συστράτευση όλων των δυνάμεων. Μαθητών, φοιτητών, επιτυχόντων και μη επιτυχόντων των πανελλαδικών του 2021. Και όποιος εμποδίσει και παλέψει τη συστράτευση αυτή, θα βρει τα Πανεπιστήμια ενάντιά του. Μαζί με την πανεπιστημιακή αστυνομία, ο ν. 4777/2021 έχει θέσει επίσημα τις βάσεις για τις πιο σημαντικές και δυνητικά σκληρές συγκρούσεις αστικού κράτους-φοιτητών, έχει φέρει τους φοιτητές στα όρια της τελικής ήττας τους, αλλά έτσι τους έχει φέρει στα όρια της πρώτης νίκης τους. Και δεν πρέπει να λείψει κανείς από τον αγώνα που έρχεται, τον αγώνα για τη δημόσια, δωρεάν παιδεία!
Υ.Γ. Τα στατιστικά των πινάκων προκύπτουν από την περυσινή (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – 28-08-20 Ανακοίνωση αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2020 (minedu.gov.gr)) και φετινή (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – 27-08-21 Σχετικά με τα αποτελέσματα εισαγωγής Α) υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων έτους 2021 στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση Β) υποψηφίων στα δημόσια ΙΕΚ 2021. (minedu.gov.gr)) ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής. Ενδέχεται σε ορισμένα σημεία τα μαθηματικά μου να έχουν πέσει έξω.
Υ.Γ. (2) Ως επί το πλείστον, αγνοήθηκαν οι κατηγορίες του 10%, καθώς σε αυτές δεν εφαρμόστηκε η ΕΒΕ και δεν τις επηρέασε – όσοι έμειναν εκτός θα έμεναν εκτός ούτως ή άλλως. Για αυτό, άλλωστε, δεν φτάνω στον «χρυσό αριθμό» των 40 χιλιάδων, όπως άλλοι. Επίσης, δε συμπεριλήφθηκαν, λόγω πίεσης χρόνου, οι υποψήφιοι Εσπερινών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, των οποίων ο υπολογισμός κάνει την εικόνα ακόμα χειρότερη, καθώς ελάχιστοι έπιασαν την ΕΒΕ που προκύπτει από τα Ημερήσια.
Υ.Γ. (3) Στο παρελθόν, κατά τη συζήτηση και ψήφιση του νόμου που εισήγαγε την ΕΒΕ, την Ο.Π.Π.Ι. κ.ο.κ., είχα γράψει στον ΦΚ πιο ουσιαστικά, για την ταξική έκταση της ΕΒΕ: Τι άλλο-εξίσου επικίνδυνο-πέραν Ο.Π.Π.Ι. έχει στο νου η Ν. Κεραμεώς – Φοιτητικός Κόσμος (foititikoskosmos.gr).