Στάδιο Νίκος Γκούμας, ή αλλιώς, το σπίτι της ΑΕΚ για 70 και βάλε έτη. Το σπίτι όπου η Ένωση έγραψε χρυσές σελίδες σε Ελλάδα και Ευρώπη. Το σπίτι όπου οι οπαδοί των κιτρινόμαυρων λάτρευαν ως άλλοι εικονολάτρες την εποχή της εικονομαχίας στο Βυζάντιο, και όχι άδικα. Ένας χώρος που συνδέθηκε με μεγάλα πολιτισμικά γεγονότα, καθώς όμως και με μελανά σημεία της ιστορίας της ομάδας. Ένας χώρος ο οποίος από την στιγμή που κατεδαφίστηκε και έπειτα, άλλαξε προς το χειρότερο τόσο την ιδιοσυγκρασία του οπαδού της Ένωσης όσο και το ίδιο το DNA της ομάδας. Πώς, όμως, ένα απλό γήπεδο δεν μπήκε ποτέ ουσιαστικά στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας και παρέμεινε ζωντανό και άφθαρτο στις συνειδήσεις οπαδών και μη;
Τα εγκαίνια του ανανεωμένου γηπέδου
Μπορεί η Ένωση να είχε στην κυριότητά της τον χώρο από το 1930, όμως φτάσαμε στο 1962 για να αποκτήσει ένα μεγάλο και σύγχρονο -για τα δεδομένα της εποχής- γήπεδο. Επί προεδρίας Νίκου Γκούμα, ο χώρος αναβαθμίστηκε σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ στα εγκαίνια έλαβε χώρα φιλικό παιχνίδι μεταξύ της ΑΕΚ και της Μπαρτσελόνα, με την πολιτική ελίτ των δύο χωρών να δίνει το παρόν. Το παιχνίδι μπορεί να βρήκε νικήτρια την ομάδα της Καταλονίας με 6–0 , αλλά ο μεγάλος νικητής ουσιαστικά ήταν ο δικέφαλος, διότι είχε στο οπλοστάσιό του πλέον ένα υπερσύγχρονο και «καυτό» (χωρητικότητα 40.000 θέσεων) γήπεδο. Το ημερολόγιο έγραφε 3 Ιανουαρίου του 1962.
Η Σκεπαστή
Τόσες ιστορίες έχουν γραφτεί και ειπωθεί για την περίφημη Σκεπαστή του γηπέδου της ΑΕΚ. Η Σκεπαστή, βρισκόταν στην συμβολή των οδών Φωκών και Πατριάρχου Κωνσταντίνου και για περίπου 20 χρόνια αποτέλεσε το σπίτι των οργανωμένων οπαδών του δικεφάλου. Η ανέγερση της ολοκληρώθηκε το 1979, με τον πρόεδρο και ιδιοκτήτη Λουκά Μπάρλο να προβαίνει σε μια ακατανόητη για τον περίγυρό του κίνηση, μια κίνηση βέβαια που τον τοποθέτησε στις συνειδήσεις των ΑΕΚτζήδων ως το ιερό τοτέμ της ΑΕΚ. Αυτή η κίνηση ήταν η υποθήκευση του σπιτιού του με γνώμονα την συγκέντρωση του απαραίτητου χρηματικού ποσού για την ανέγερση της Σκεπαστής, καθιστώντας το «Νίκος Γκούμας» το μοναδικό γήπεδο της χώρας το οποίο είχε διώροφη εξέδρα. Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονιστεί πως έως και το 1982 η σκεπαστή αποτελούσε τον χώρο όπου καταλάμβαναν οι αντίπαλοι οπαδοί, κάτι που άλλαξε με πρωτοβουλία του ηγέτη της προσφάτως ιδρυθείσας Original 21 Δημήτρη Χατζηχρήστου. Τα εγκαίνια βέβαια δεν ήταν τα ιδανικά, μιας και η ΑΕΚ γνώρισε στις 7 Οκτωβρίου του 1979 την ήττα από τον ΠΑΟ με 0-1.
Η συναυλία του Rory Gallagher
H 12η Σεπτεμβρίου του 1981, αποτελεί μια ημερομηνία ορόσημο για τον χώρο της εν Ελλάδι μουσικής βιομηχανίας. Ο Rory Gallagher αποτέλεσε ουσιαστικά την 1η μεγάλη συναυλία ξένου καλλιτέχνη στην χώρα μας. 40.000 και πλέον φίλοι της Ροκ, κατέκλυσαν το γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας, με σκοπό να απολαύσουν από κοντά για πρώτη φορά στην ζωή τους εξ επαφής έναν μεγάλο ροκσταρ της εποχής. Τα αρνητικά συμβάντα βέβαια για άλλη μια φορά δεν έλειψαν. Καταμεσής της συναυλίας, τα ΜΑΤ εισέβαλλαν στο αφηνιασμένο Νίκος Γκούμας. Το αποτέλεσμα ήταν τα επεισόδια να μνημονεύονται ακόμα και σήμερα, ενώ άλλωστε δεν είναι τυχαίο που ακόμα και ο ξένος τύπος της εποχής είχε αναφερθεί σε αυτά τα πρωτόγνωρα γεγονότα.
Υπάρχει και ένας αστικός μύθος, ο οποίος λέει πως ο Rory, σε κάποια εκ των τελευταίων συνεντεύξεων που έδωσε, είπε χαρακτηριστικά :«Ήμασταν βρεγμένοι, τα μάτια μας δακρύζαν κι όλοι φοβήθηκαν. Η συναυλία από μόνη της ήταν καταπληκτική, αλλά πολύ επικίνδυνη. Απλά δεν ήθελα να πεθάνω σ’ ένα γήπεδο ποδοσφαίρου στην Ελλάδα, χωρίς να ξέρω καν τι συνέβαινε γύρω μου».
Η επιστροφή του ασώτου υιού
Μπορεί το κίτρινο να αποτελεί το χρώμα του μίσους, αλλά ουδέποτε κανείς πίστευε πως ο λαός της ΑΕΚ θα έπαιρνε μία τόσο σκληρή και εκδικητική στάση. Σεζόν 1996-1997 και ο Ντούσαν Μπάγεβιτς μόλις έχει αποχωρήσει από τον πάγκο της Ένωσης με σκοπό να γίνει το Νο1 του Ολυμπιακού και του νεοεισελθέντα στην ποδοσφαιρική σκηνή Σωκράτη Κόκκαλη. Η επιστροφή του Πρίγκιπα, προγραμματίζεται για την Κυριακή 12 Ιανουαρίου του 1997, με την Νέα Φιλαδέλφεια να είναι ασφυκτικά γεμάτη, παρότι ο καιρός δεν ήταν ο ιδανικός. Tα τοπικά βιβλιοπωλεία είχαν βαρεθεί να τυπώνουν χιλιάδες πεντοχίλιαρα και δεκαχίλιαρα με την όψη του «προδότη». Κατά την άφιξη του Ολυμπιακού στην Φιλαδέλφεια, περιττό να ειπωθεί ότι οι ύβρεις προς το πρόσωπο του Ντούσαν ήταν από βαριές έως πολύ βαριές. Και λίγο πριν την έναρξη, έγινε αυτό που ούτε το πιο υπερβολικό σενάριο επιστημονικής φαντασίας δεν θα περιλάμβανε. Ο διαιτητής ανακοινώνει πως ο αγωνιστικός χώρος δεν βρίσκεται στην κατάλληλη κατάσταση και δεν δύναται να φιλοξενήσει έναν αγώνα, με αποτέλεσμα το παιχνίδι να αναβάλλεται για την επόμενη μέρα, την ίδια ώρα. Ο Μπάγεβιτς, με άλλα λόγια, θα έπρεπε να ανέβει όλο τον γολγοθά εκ νέου. Κατά την είσοδο στον αγωνιστικό χώρο την επόμενη μέρα, αναρτήθηκε το πιο βαρύ πανό που έχει σηκωθεί ποτέ σε Ελληνικό γήπεδο.
«Πρόδωσες την γυναίκα σου για την Στανίση,
Πρόδωσες την πατρίδα σου και έγινες Έλληνας,
Πρόδωσες την θρησκεία σου για τον διάβολο,
Για αυτό και ο θεός δεν σου έδωσε την ικανότητα να κάνεις παιδιά ,για να μην τα προδώσεις και αυτά».
Δεν αποτελεί τυχαίο γεγονός, που όταν μερικά χρόνια μετά ζήτησε συγγνώμη για όσους πλήγωσε με την φυγή του, εξαίρεσε αυτούς που σήκωσαν το πανό.
Το τέλος
Με το καταστροφικό σεισμό του 1999 και την Ολυμπιάδα του 2004 να πλησιάζει, η διοίκηση Γρανίτσα αποφασίζει τον Μάϊο του 2003 να προβεί στην κατεδάφιση του ιστορικού Νίκος Γκούμας, με γνώμονα την ανέγερση ενός νέου, υπερσύγχρονου γηπέδου. Λίγο τα οικονομικά προβλήματα που άρχισαν να ταλανίζουν την ομάδα από την εποχή Ψωμιάδη, λίγο οι παρακρατικές πολιτικές υπέρ συγκεκριμένης ομάδας στο Ελληνικό ποδόσφαιρο, οδήγησαν την ΑΕΚ στην στέγη του αχανούς και άχρωμου ΟΑΚΑ για 17 και παραπάνω χρόνια. Την ημέρα που η Ένωση αποχωρίστηκε το σπίτι της, άλλαξε ριζικά το αγωνιστικό προφίλ της και μπήκε σε μια εποχή μιζέριας, αγωνιστικής και οικονομικής παρακμής, με αποκορύφωμα τον υποβιβασμό στις μη επαγγελματικές κατηγορίες το 2013. Βέβαια, εν έτει 2020, με ηγέτη τον άνθρωπο με τον οποίο η ΑΕΚ έχει κατακτήσει τα τελευταία 4 πρωταθλήματά της, τον Δημήτρη Μελισσανίδη, βρίσκεται και πάλι στις υψηλότερες θέσεις της Α’ εθνικής, έχοντας ήδη κατακτήσει ακόμα 1 πρωτάθλημα και 1 Κύπελο Ελλάδος, ενώ φέτος κοιτάει ψηλά και πάλι για ένα ακόμα πρωτάθλημα. Μα κυρίως, οδεύει προς την ολοκλήρωση του νέου γηπέδου, στον χώρο όπου βρισκόταν το Νίκος Γκούμας, με όνομα OPAP Arena-Αγία Σοφία. Και όπως έχει πει και ο ίδιος ο ισχυρός άνδρας της Ένωσης:
“Τα τείχη της Αγίας Σοφίας θα είναι ψηλά, θα είναι άτρωτα και δεν θα πέσουν ποτέ ξανά, η φλόγα άναψε.”
Tο όνομά μου είναι Κωνσταντίνος-Διονύσιος Ρουκανάς, κάτι που δεν ήταν επιλογή μου. Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο νησί της Ζακύνθου, πάλι, χωρίς να το επιλέξω. Κατάφερα να γίνω
φοιτητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με σκοπό να πολεμήσω το οικονομικό σύστημα από μέσα. Βέβαια τώρα, σκέφτομαι ήδη τρόπους να το υπηρετήσω μελλοντικά. Αυτό ενδέχεται όμως να είναι μια επιλογή μου.
Επιλογή μου σίγουρα, πάντως, ήταν να μπω στην ομάδα του Φοιτητικού
Κόσμου, διότι από την μία η ενασχόληση με την δημοσιογραφία και την αθλητικογραφία αποτελεί μια ουτοπία που θα ήθελα να ζήσω, από την άλλη η γενικότερη δομή της ιστοσελίδας βασίζεται πάνω σε αρχές οι οποίες έχουν βασικό ρόλο στην δική μου ιδιαίτερη κοσμοθεωρία. Η απορία που έχω, ωστόσο, είναι για πόσο καιρό τα παιδιά της ομάδας θα αντέξουν ένα άτομο που δεν έχει υπάρξει σοβαρό ποτέ στην ζωή του για πάνω από 1 λεπτό.
Ίσως, όταν παίζει η ομάδα μου, η ΑΕΚ, κι είναι δύσκολα τα πράγματα γίνομαι υπερβολικά σοβαρός, σε βαθμό να ξεχνάω τις προτεραιότητες που υποτίθεται πως έχω θεσπίσει στην ζωή μου.