Της Παναγιώτας Μητσοπούλου, πρώην συντάκτριάς μας
Την προηγούμενη Δευτέρα, στις 12 του μήνα, ο Σπύρος Γραμμένος, προσκεκλημένος στην εκπομπή «Φλέρτ» της ΕΡΤ με παρουσιάστρια την Νάντια Κοντογεώργη, τραγουδά, έπειτα από επιθυμία της αρχισυντάκτριας -που να ‘ξερε και η «μαύρη» τι θα επακολουθούσε- ένα αγαπημένο τραγούδι-παραγγελιά, όπως είθισται να αποκαλούμε λαϊκιστί που δεν ήταν προγραμματισμένο να τραγουδηθεί, καθότι παλιό αλλά συνάμα εξαιρετικά επίκαιρο. Ο κ Γραμμένος χαριτολογώντας απαντά «α ωραία, θέλει να το κλείσουμε το μαγαζί» και ξεκινά να τραγουδά.
Ολοκληρώνει το τραγούδι και αποχωρεί, χωρίς να φαντάζεται ο τραγουδιστής, ότι οι στίχοι του θα έφταναν στην Βουλή. Με επερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας Θ. Πλέυρη και Δ. Μαρκόπουλου, στον υφυπουργό Θοδωρή Λιβάνιο που είναι υπεύθυνος για την ΕΡΤ, συνδέουν το τραγούδι με τα γεγονότα της Marfin του 2010. Και αυτό, εκμεταλλευόμενοι την προκαταρκτική διερεύνηση των αδικημάτων, την οποία διέταξε η εισαγγελία Αθηνών, ύστερα από ανακοίνωση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, λίγες ήμερες πριν το συμβάν, στις 31-3-2021. Μεγάλη φαντασία έχουν οι υπουργοί, αλλά σύμφωνα με τα λεγόμενα του καλλιτέχνη, σε πρόσφατες δηλώσεις του, στο κανάλι Κόντρα, το τραγούδι γράφτηκε το 2008 και κυκλοφόρησε το 2010. Άρα η σύνδεση με την Marfin άτοπη και εξαιρετικά σκόπιμη.
Μάλιστα, με δόση σαρκασμού, ο κ Γραμμένος υποστήριξε πως: «χαίρομαι πάρα πολύ γιατί αυτό το τραγούδι δεν το είχα καταχωρίσει οπότε καταχωρήθηκε το τραγούδι μου και δεν μπορούν να μου το κλέψουν, είναι στα πρακτικά της Βουλής πλέον».
Οι βουλευτές, απροκάλυπτα όχι μόνο έθεσαν στο τραπέζι αν «Θα υπάρξει έλεγχος για το περιεχόμενο της εκπομπής προκειμένου να απόσχει στο μέλλον από παρόμοιες ενέργειες που προκαλούν την κοινή γνώμη;», αλλά και στοχοποίησαν όχι μόνο τον τραγουδιστή και το τραγούδι αλλά και την παρουσιάστρια και τους συμπαρουσιαστές της εκπομπής, που όπως ισχυρίστηκαν «συμμετείχαν στην προσβλητική αυτή ενέργεια, επαναλαμβάνοντας κατά διαστήματα τους παραπάνω στίχους».
Λογοκρισία στην τέχνη, παρερμηνεία και απολυταρχικά υποκειμενική προσέγγιση στίχων, άλογη σύνδεση γεγονότων άσχετων μεταξύ τους για να προκληθεί τεχνητή ένταση, θόρυβος και -κοινώς- λάσπη εντός ολίγων ημερών εν έτει 2021, βρισκόμενοι σε καραντίνα, όπου οι νεκροί αυξάνονται, τα κρούσματα πληθύνονται και οι ΜΕΘ αναζητούνται με κιάλια και μεγεθυντικούς φακούς. Ωστόσο, “όχι”, οι αγαπημένοι μας υπουργοί θέλουν να μας κάνουν ξεκάθαρο πως η μόνη ελευθερία λόγου και έκφρασης που νομίζαμε ότι μας είχε απομείνει, έχει χαθεί μια για πάντα. Καθώς το 13033 είναι ακόμη εκεί απειλητικό να μας υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε ενήλικοι και πρέπει να δίνουμε λογαριασμό στον «μεγάλο μπαμπά» ανά πάσα ώρα και στιγμή που βρισκόμεθα φίλτατοι.
Αλλά υπάρχει και το άλλο ζήτημα. Η κα. Μένδωνη, η υπουργός και προασπίστρια του πολιτισμού, που θελήσαμε να τοποθετήσουμε και επιγραφή στην Ακρόπολη για την ”προσφορά“ της, πως υπερασπίστηκε τον πυρήνα και τον λόγο ύπαρξης του υπουργείου της; Μήπως άφησε πάλι εκτεθειμένους τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς;
Και κάτι ακόμα: η κυβέρνηση γιατί δεν αρκείται στην εργαλειοποίηση των ιδιωτικών καναλιών και επιχειρεί να φιμώσει, φανερά πλέον -ας μην ξεχνάμε το χαρτάκι sos: δεν παίζουμε το φαγοπότι του Πρωθυπουργού στην Ικαρία – και την δημόσια τηλεόραση, που πληρώνεται από το λαό, και άρα έχει υποχρέωση να εκφράζει κάθε κομμάτι του, μικρό ή μεγάλο;