Το ταμπού που καταστρέφει

Το ταμπού που καταστρέφει

Στην φετινή σχολική χρονιά αποφασίστηκε, από τον Φλεβάρη του 2021, ότι θα υπάρξει μάθημα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στην πρωτοβάθμια/δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο πρότυπο των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών. Μία απόφαση που μόνο προοδευτική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και θα έλυνε πολλά προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψή της, αλλά καθυστερούσε τα τελευταία χρόνια λόγω της κρατικής αδράνειας, του συντηρητισμού και της θρησκοληψίας (ειδικά σε θεσμικό επίπεδο, με την ισχύ της Εκκλησίας που την ισοδυναμεί με ένα είδος παρακράτους).

Εν τέλει, το μάθημα που προστέθηκε στο υποχρεωτικό ωράριο του Δημοτικού, του Γυμνασίου, και του Λυκείου υπήρξαν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, καθ’ υπόδειξη του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων, ο οποίος μάλλον δεν νοιάζεται και τόσο για τις σεξουαλικές “δεξιότητες” που θα πρέπει να αναπτύσσουν οι μαθητές, αλλά περισσότερο τον αφορούν οι παραγωγικές -ως προς το κέρδος- δεξιότητες. Κατά τα λόγια της Υπουργού Παιδείας, κα. Νίκης Κεραμέως, «τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση και στόχος τους είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες». Κατά τη δική μου οπτική, δεν νομίζω να σχετίζεται καθόλου το συγκεκριμένο μάθημα με τη σεξουαλική αγωγή.

Το περιεχόμενο του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

Αναμφισβήτητα, είναι σημαντικό μέσα σε ένα εργασιακό περιβάλλον που θυμίζει “ζούγκλα” να ενισχύονται σημαντικά παραγωγικά χαρακτηριστικά, όπως η γρήγορη διαχείριση της πληροφορίας μέσω της οξυμένης κριτικής σκέψης, ωστόσο παραβλέπουμε -πάντα στο καπιταλισμό- το γεγονός ότι το άτομο δεν αποτελεί μόνο “ανθρώπινο κεφάλαιο” του οποίου την αξία αυξάνεις όσο το γεμίζεις με γνώσεις και δεξιότητες, και έτσι το κάνεις να παράγει και μεγαλύτερο υλικό κεφάλαιο, αλλά συνιστά και κάτι άλλο, πιο απλό: άνθρωπο.

Θα μου πεις, “Γιατί τέτοιος ντόρος για τη σεξουαλική αγωγή; Ο Έρωτας είναι βίωμα.”. Δεν γίνεται να απορρίπτεται σε τόσες λίγες λέξεις η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Στον σύγχρονο κόσμο της σύγκρισης που έχουν δημιουργήσει άθελά τους τα κοινωνικά δίκτυα, της υπερπληροφόρησης και των ταμπού γύρω από την ερωτική πράξη, αλλά και των λανθασμένων μηνυμάτων που δημιουργεί η κυριαρχία πατριαρχικών αντιλήψεων, κρίνεται απαραίτητο για την κοινωνία να τίθεται μία βασική εκπαίδευση γύρω από τα σεξουαλικά ζητήματα: το σώμα μας, την λειτουργία του, το σεξ και η αλληλεπίδραση με το αντίθετο φύλο, η σεξουαλική ταυτότητα που θέλει να έχει κάθε άτομο.

Οι σωματικές ανασφάλειες που οφείλονται στην “κατανάλωση” του “ιδανικού” και “αναγκαίου” προτύπου σώματος για κάθε γυναίκα/άνδρα, μαζί με τα ταμπού γύρω από τα 2 σώματα, λειτουργούν πολύ καταπιεστικά σε κάθε νέο άνθρωπο που δεν έχει εξερευνήσει το σώμα του μόνος του ή/και μαζί με τον σύντροφό του. Δύσκολα φεύγουν αυτές οι κακόβουλες σκέψεις και δημιουργούν άγχος και στρες σε κάθε επικείμενη ερωτική πράξη. Το βλέπω σε μένα, σε φίλους, σε γνωστούς…

Όταν η βιομηχανία της πορνογραφίας έχει τόσο μεγάλη εμβέλεια σε όλο τον κόσμο, και ειδικά στον ανδρικό πληθυσμό, η έλλειψη σεξουαλικής παιδείας και εκπαίδευσης, παράλληλα με την έκθεση σε έναν φανταστικό κόσμο ηδονής που η γυναίκα αντικειμενικοποιείται στον πλέον αχρείο βαθμό, μεταφέρει υποσυνείδητα το μήνυμα ότι η σεξουαλική πράξη χωρίς συναίνεση (βιασμός), η κακοποίηση, η απιστία είναι πράγματα που πρέπει να κάνει ένας άνδρας για να είναι macho, ανεξάρτητος, θαρραλέος, δυνατός. Γιατί το πορνό είναι ο τομέας στον οποίο, περισσότερο από κάθε άλλο, προβάλλεται η δυνατότερη κοινωνική θέση του άντρα έναντι της γυναίκας. Και αθώοι, ανεκπαίδευτοι και επιρρεπείς νεαροί άνδρες που εκτίθενται κατά δισεκατομμύρια σε αυτή την βιομηχανία γίνονται επίδοξοι βιαστές και κακοποιητές των πιθανών συντρόφων τους.

Μέσω της μελέτης του κάθε σώματος, καθένας από μας μαθαίνει για τις ιδιαιτερότητες του αντίθετου σώματος και τις λειτουργίες του. Μαθαίνει να τις κατανοεί και να τις σέβεται, και παρουσιάζεται πιο έτοιμος για την σεξουαλική πράξη. Αποκρούει τα διάφορα ταμπού περί γεννητικών οργάνων, αφού αυτά αποτελούν μέρος του σώματος που το μέγεθος δεν μπορεί να αλλάξει φυσικά, με αποτέλεσμα να μην έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση για κάτι που ο ίδιος δεν είχε την δυνατότητα να επιλέξει και να μην τον παρεμποδίζει αυτό από την σεξουαλική ζωή.

Η σεξουαλική αγωγή, τελικά, οδηγεί στην βελτίωση της κοινωνίας, εφόσον η σεξουαλική ζωή, ατομική και συντροφική, είναι αναπόσπαστο κομμάτι της. Μορφώνει και βελτιώνει τα ίδια τα άτομα, αφού καταλαβαίνουν καλύτερα τον εαυτό τους και τον σύντροφό τους, καταπολεμάει τις προκαταλήψεις και τις πατριαρχικές αντιλήψεις, καθώς μας μαθαίνει ότι κάθε φύλο είναι μοναδικό και ισότιμο με το άλλο.

+ posts

Παύλος Γιαννόπουλος... Αμέ, έχω και εγώ ένα όνομα. Ένα όνομα και ένα επίθετο, ανάμεσα σε τόσα άλλα στον κόσμο ετούτο. Ένας απλός φοιτητής του Καποδιστριακού, συγκεκριμένα στο τμήμα των Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης, διαβάζοντας και γράφοντας συνεχώς, προσπαθώντας να αφυπνίσω συνειδήσεις προπαγανδίζοντας (αν υπάρχει τέτοια φράση), ώστε στον βαθμό που και εγώ μπορώ να δώσω το θετικό μου στίγμα σε μία Γη που βράζει. Σε κοινωνίες και άτομα που χρήζουν εν συναίσθησης και εν συνείδησης.
ΦΚ λέγεται το project που μπορεί να πετύχει και να μετουσιώσει τα παραπάνω. Mία φοιτητική ιστοσελίδα που χαρακτηρίζεται από μία ανιδιοτέλεια και μία αντικειμενική υποκειμενικότητα που στους καιρούς μας απουσιάζουν.